«Всі діти мають право на освіту» - про це говориться в статтях 28, 29 Конвенції ООН з прав дитини. Дитина має право на освіту і обов'язок держави - забезпечити доступну для кожної дитини безкоштовну обов'язкову початкову освіту та заохотити її до отримання середньої освіти.
Особливе місце посідає й інклюзивна освіта для дітей з інвалідністю. На території Білокуракинщини цією болючою темою займаються Білокуракинська районна організація інвалідів «Святителя Луки» на чолі з головою правління організації В’ячеславом Ківшарем спільно з відділами освіти Білокуракинської громади та райдержадміністрації.
Хочеться насамперед роз'яснити, що ж таке інклюзивна освіта. Інклюзивне навчання - це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно-орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
Нещодавно в рамках проекту «Дослідження та моніторинг доступності об'єктів з надання освітніх послуг смт Білокуракине», який реалізується через Програму розвитку ООН в Україні за фінансової підтримки Королівства Нідерландів в межах Програми відновлення та розбудови миру, робочою групою, яка була створена громадською організацією інвалідів на чолі з головою правління організації В’ячеславом Ківшарем та представниками батьківської громади і відділу освіти Білокуракинської селищної ради з метою привернення уваги до питання інклюзивного навчання, був проведений попередній моніторинг доступності до будівель і приміщень освітніх закладів для дітей з особливими освітніми потребами, наявність особливих дітей та кадрове забезпечення.
Було з'ясовано, що із 17 будівель закладів освіти району (11 загальноосвітніх шкіл та 6 дошкільних навчальних закладів), пандусами на вході не обладнане жодне. З позитивного слід зазначити, що з 1 вересня 2018 року до штатного розпису Білокуракинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 було введено штатну одиницю вихователя (асистента вихователя) в кількості 1,0 ставки.
Основними завданнями після вивчення проблеми є: по можливості покращити фізичну доступність до всіх закладів освіти, але в першу чергу приділити увагу Білокуракинській ЗОШ №1, Олексіївській ЗОШ та Дем'янівській ЗОШ, де навчаються діти, яким потрібний безперешкодний доступ; забезпечити проходження педагогічними працівниками освітніх закладів курсів та тренінгів в напрямку організації та методики роботи із дітьми з особливими освітніми потребами, що дозволить освітнім закладам надавати якісні освітні послуги дітям з особливими освітніми потребами; приділити увагу облаштуванню в закладах освіти ресурсних кімнат. Хочеться, щоб і батьки особливих дітей не боялися, були не пасивними, а всіма силами намагалися, аби їх діти отримували освіту в тих умовах і на тому ж рівні, що й звичайні.
Також потрібно розглянути питання щодо можливого створення інклюзивно- ресурсного центру на території Білокуракинського району з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної освіти. Для цього потрібно не так багато: знайти приміщення та спеціалістів, які будуть займатися з особливими дітками. Маємо велику надію, що найближчим часом такий центр з'явиться і в нашому населеному пункті.
Тема щодо інклюзивного навчання дітей з інвалідністю дійсно потребує окремої уваги з боку суспільства. Адже кожна дитина - це цілий унікальний світ, який має свої потреби. Відкидаючи відмінності, всі діти з інвалідністю мають такі ж самі основні потреби, що й решта дітей: щоб їх безумовно любили, цінували і поважали такими, якими вони є.
За матеріалами «Життя Білокуракинщини»
|